Nieuwe naam en huisstijl voor Milieufederatie
23 december 2014
Nieuwe naam en huisstijl voor Milieufederatie
De Milieufederatie Limburg maakt een nieuwe start en gaat verder onder de naam Natuur en Milieufederatie Limburg (NMF Limburg). Met deze nieuwe naam – en bijbehorende huisstijl – wil de federatie nadrukkelijker aangeven waar haar focus ligt.
De landelijke trend van deze naamsverandering werd al eerder in gezet. Enkele jaren geleden veranderde het samenwerkingsverband De Provinciale Milieufederaties de naam in Natuur en Milieu-federaties. Daarop volgden enkele naamswijzigingen van provinciale federaties. Limburg gaat nu ook overstag.
Afgelopen zomer besloot het bestuur van de Stichting Milieufederatie Limburg tot de naamswijziging. De meerwaarde van de naamsverandering ligt vooral in de versterking van de samenwerking bij grote landelijke projecten met de andere federaties. Bovendien dekt de naam de inhoud van de werkzaamheden van de federatie beter. Natuur, landschap, milieu, energie, duurzaamheid zijn allemaal thema’s waar de federatie zich mee bezighoudt.
Huisstijl
Ook de huisstijl is vernieuwd en volgt de trend van de landelijke Natuur en Milieufederaties. Het logo en de huisstijl zijn ontworpen door Studio Guichard in Zuidhorn. Volgens directeur Hans Heijnen van NMF Limburg is dit een logische stap naar aanleiding van de ontwikkelingen van de laatste jaren. ,,Landelijk voeren we jaarlijks enkele grote projecten uit, waaronder de Big Jump en de Nacht van de Nacht. Ook liggen er nog projecten op de plank die nog moeten worden uitgewerkt. Gezamenlijk staan we sterker als we laten zien dat we een grote organisatie vormen met een eenduidige structuur en een duidelijke herkenbaarheid. Onze huidige huisstijl was bovendien toe aan vervanging. Het lag voor de hand om te kiezen voor het landelijke logo en de gezamenlijke uitstraling. Echter wel met voor Limburg herkenbare kleuren. Zo vind je in ons nieuwe logo de kleuren blauw (Maas, water), groen (bronsgroen eikenhout) en rood (rode leeuw). Hiermee laten we zien dat onze wortels in Limburg liggen, maar dat we bereid zijn over grenzen heen te kijken, zowel landelijk als euregionaal.”
Lees een uitgebreid interview met directeur Hans Heijnen en communicatieadviseur Monique Demarteau over de naamswijziging en de nieuwe huisstijl via de link hieronder. Het interview is gepubliceerd in Limburgs MIlieu nr. 4 2014 (uitgave december/januari 2015)
Artikel Limburgs Milieu over nieuwe naam en huisstijl NMF Limburg