Postcode Loterij: 2,5 miljoen Nederlandse huishoudens krijgen cadeaukaart voor duurzamere boodschappen
13 oktober 2014
Postcode Loterij: 2,5 miljoen Nederlandse huishoudens krijgen cadeaukaart voor duurzamere boodschappen
De Nationale Postcode Loterij, Albert Heijn en Unilever slaan de handen ineen om Nederlanders enthousiast te maken voor duurzame producten. Ze willen llaten zien hoe eenvoudig het is om voor deze producten in de supermarkt te kiezen. Onder de noemer ‘Doe maar lekker duurzaam’ worden consumenten geholpen bewuster te kiezen.
Alle Nederlandse huishoudens die meespelen met de Nationale Postcode Loterij ontvangen van de loterij een cadeaukaart ter waarde van 12,50 euro. Met deze kaart kunnen zij in november duurzame levensmiddelen kopen bij Albert Heijn. Bij de cadeaukaart zit ter inspiratie een receptenboekje met 15 lekkere gerechten voor 4 personen.
De drie partijen geven op 30 oktober het startsein voor de landelijke campagne. Alle 2,5 miljoen deelnemers van de Postcode Loterij ontvangen in de eerste week van november de cadeaukaart automatisch per post. Deze kaart kan van 4 tot en met 23 november worden ingewisseld bij alle Nederlandse Albert Heijn-winkels voor 600 duurzame producten. Deze producten zijn van het Albert Heijn eigen merk AH puur&eerlijk. Binnen het Unilever assortiment is gekozen voor alle producten met een onafhankelijk duurzaamheidskeurmerk op het gebied van dierenwelzijn, eerlijke handel of milieu en producten die voldoen aan Unilevers duurzame landbouwprogramma. Deelnemers aan de actie kunnen kiezen uit een scala aan duurzamere producten: van aardappelen, groente en vlees tot thee en zuivel.
Samenwerking past bij missie Nationale Postcode Loterij
De Nationale Postcode Loterij, Albert Heijn en Unilever gaan gedurende drie jaar samenwerken om duurzaam eten te stimuleren. Nederlanders enthousiasmeren voor het gebruiken van duurzame producten sluit aan bij de missie van de Nationale Postcode Loterij, namelijk bijdragen aan een betere en leefbare wereld. Imme Rog, managing director van de Nationale Postcode Loterij, licht toe: ,,Veel Nederlanders kopen al duurzame producten die beter zijn voor mens en dier. Maar er zijn ook mensen die dat niet of niet geregeld doen. We willen Nederlanders aanmoedigen deze duurzame producten vaker te proberen, net zoals we in 2009 ook met de LED-lamp hebben gedaan.”
Albert Heijn is net als Unilever actief in het verduurzamen van haar assortiment. Dat is te zien in de resultaten van het duurzaamheidsonderzoek van de Consumentenbond, dat onlangs verscheen. Albert Heijn kwam hierin naar voren als de supermarkt met het grootste duurzamere assortiment.